Nuffnang Ads

Tuesday, 18 October 2016

Sekali lagi...maafkanlah

TERAPI DIRI TERBAIK

Tahu apa terapi diri terbaik? MEMAAFKAN. Ye, memaafkan.

Pernah dop saat rasa sakit hati terhadap orang, namun hati rasa tenang? Tak pernah, kan?

Bila diri penuh rasa dendam, tak memaafkan, yang sakit sebenarnya bukan orang yang kita tak maafkan. Namun diri sendiri yang sakit. Sentiasa tak tenang, rasa ada hambatan dalam diri. Lagilah kalau rasa itu terhadap ibu ayah sendiri. Hambatannya sampai ke rezeki.

Kata guru hipnosis saya, "Perlu faham proses memaafkan. Memaafkan bukan semestinya membiarkan orang terus buat salah terhadap kita. Rasa 'sakit tu di sini' yang perlu dirawat dengan memaafkan. Yet, still perlu berhati-hati agar diri tidak dilukai sekali lagi."

Kalau dalam hipnoterapi caranya delete emosi yang ada pada memori. Emosi marah, sakit hati terhadap orang tersebut yang dibuang. Maka bila selepas itu kita berjumpa atau teringat orang itu, kita dah tiada rasa apa-apa terhadap dia. Kan hati sendiri yang lebih tenang?

Siapa kita untuk tidak memaafkan. Sedangkan Allah Ya Afuuw, Ya Ghaffar Ya Ghafur lagi memaafkan hambaNya. Sedangkan Nabi memaafkan umatnya. Siapa kita untuk tidak memaafkan manusia yang buat salah terhadap kita?

#HypnoSelfEsteem
#MemoCTA bit.ly/KuasaMinda
telegram.me/InspirasiSpiritual

No comments:

Post a Comment