Nuffnang Ads

Tuesday 1 April 2014

Tersentuh Matahati Saya

- HUTANG ITU NIKMAT ( DENDA CASH DARI ALLAH ) -

Perkongsian saya dari pembacaan ustazd yusuf mansur... saya menangis senangis nangisnya kerana baru saya faham. Setelah berguru dengan guru saya lagilah saya faham.... Masya Allah bila dapat tahu hutang itu antara nikmat Allah berikan pada saya...

Sebelum ini ada ramai yang beritahu saya hanya sharing perkara yang best-best sahaja, saya baik-baik... Kali ini saya ceritakan cabaran saya. Kata ustazd yusuf mansur hutang yang ALLAH berikan pada hambanya antara untuk menghapus dosa dosa kepada ibu bapa, suami, tidak menutup aurat dan dosa dosa selami ini

Saya sangat sentap... hmmm^_^ saya yang dahulunya seorang anak sedari remaja yang selalu menjauhkan diri dari orang tua saya. Bukan tidak sayang tapi saya tidak pandai untuk menyatakan sayang pada mereka.

Anak yang dahulunya keras kepala, degil dan tidak mahu mengalah serta egonya yang sangat sangat tinggi. Diluar perwatakannya lembut dan ceria tetapi didalamnya penuh dengan dendam dan amarah.

Temboknya sangat tinggi selama hampir 30 tahun hidup dalam keadaan itu... kesian bila tanpa sedar perjalanan kehidupan dan kerjayanya sangat kosong dengan redha dan berkat orang tua dan paling kesian bila tidak sedar kebocoran dalam kehidupan...

Apa erti perniagaan yang memiliki perlbagai sumber kewangan dan hasil yang lumayan tapi untuk sederkah pun tiada... Malu pada diri sendiri untuk bersedekah perlu berkira kira.

Andai hutang yang saya tanggung adalah penghapus dosa dosa... saya redha. Saya bertanggungjawab dengannya... Dan saya tidak pernah rasa berhutang itu satu dosa atau hina. Sebab ada yang berhutang untuk membeli susu anaknya, ada yang berhutang kerana tidak mahu dia dihalau dari rumah dan pelbagai cabaran yang dihadapi... tidak semua orang bercerita kenapa dia berhutang...

Ilmu yang baru saya jadikan darah ini baru lagi... dosa-dosa saya selama hampir 30 tahun... bukan mudah " oh hari ini saya berguru dan bermentor baru usia setahun jagung hutang-hutang yang saya tanggung hampir 10 tahun sejak saya mula berniaga selesai dengan sekelip mata "

Step by step dan try and adjust... alhamdullilah saya berhutang dengan manusia^_^ saya tidak pernah mengelak kerana kata guru " hutang makin kita lari makin kita dikejar "

Betul ke betul?

Saya serahkan segalanya pada ALLAH... jika nawaitu saya betul... in shaa ALLAH... ALLAH dengan saya... Itu saya pasti!!!

# nak saya dah sharing cerita cabaran saya... hihi

- Deyana Hatazad -
CEO : Cyecah Cyecah

No comments:

Post a Comment