Nuffnang Ads

Saturday, 17 March 2012

Saban hari kita lafazkannya..

Saban hari kita lafazkan ungkapan indah ini tapi adakah ianya hanya di bibir???

Thursday, 15 March 2012

Puding Trifle (feveret EN.AD)

Pic ni akak google je sebab susunan dan hasilnya agak sama......
Resepi yg dah terhafal dalam ingatan:
Swiss Roll Cake(akak beli yang siap je)
8 sudu besar tepung kastard*
8 sudu besar gula*
1 tin susu cair*
1 tin air masak*
1 tin fruit cocktail
1 kotak kristal jelly (akak guna jenama NONA)
Cara:
1.Potong kek dan susun dalam bekas
2.Bancuh bahan yang bertanda * , kemudian masak dengan api perlahan sampai sekali didih terus angkat dan curahkan atas susunan kek tadi.
3.Letakkan fruit cocktail (buang airnya dulu) di atas lapisan kastard.
4.Bancuh kristal jelly seperti arahan pada kotak dan sendukkan perlahan menutupi bahagian atas fruit cocktail tadi.
!!!JANGAN CURAH TAU NANTI LAPISAN KASTARD MEREKAH...HASILNYA TAK CANTIK.

Duhai Hati....

Ya Allah jangan kau uji aku dengan ujian yang berat, andai kau datangkan jua ia maka kepilkan bersamanya kekuatan untuk aku mengharunginya...
Dengan Nama ALLAH yang maha pemurah lagi maha Penyayang
"bukankah kami telah lapangkan untukmu dadamu. Dan kami telah menghilangkan daripadamu bebanmu, yang memberatkan punggungmu. Dan kami tinggalkan bagimu sebutan (nama) mu. Kerana sesungguhnya sesudah kesulitan itu ada kemudahan, sesungguhnya sesudah kesulitan itu ada kemudahan. Maka apabila kamu telah selesai (dari sesuatu urusan), kerjakanlah dengan sungguh-sungguh (urusan) yang lain. Dan hanya kepada Tuhanmulah hendaknya kamu berharap."

Akan ku tunggu pelangi itu....

Redho itu ikhlas, Pasrah itu menyerah....menyerah??? opps TIDAK....selagi ada kudrat ini. Terimakasih sahabat kerna kau selalu ingatkan aku supaya lakukan setiap pekerjaan dengan nawaitu utk mengapai redho illahi...sesungguhnya aku selalu lupa.

Wednesday, 14 March 2012

Penawar Hati

Allah menguji hambanya pada sesuatu yang mampu untuk kita tanggung tapi kenapa ye kita masih selalu gagal untuk pujuk hati kita, yang kita memang MAMPU??? Kenapa kita perlu patah hati pada beratnya musibah yang melanda. Sesungguhnya Al Qur'an itu penenang jiwa dan penawar hati yang hakiki.....
Al-Baqarah ayat 286: " Allah tidak membebani seseorang itu melainkan sesuai dengan kemampuannya"
Lemahnya kita bila kita tak nampak bahawa Allah sudah menunjukkan jalan keluar pada gundahnya hati kita...
Al-Baqarah ayat 45: "dan mintalah pertolongan (kpd ALLAH)dengan jalan yg sabar dan mengerjakan sembahyang. Dan sesungguhnya yg demikian itu sungguh berat kecuali bagi orang-orang yang khusyuk"
Dan ketika kita masih rasa gagalnya diri menahan ujian, ingatlah janji Allah dalam Surah Yusuf:87
"cukuplah Allah bagiku, tiada tuhan selain dia. Hanya kpdnya aku bertawakkal dan Dialah tuhan pemilik Arsy yang agung."
Astaghfirullah.....ampunilah aku hambaMu yang lemah ini.

Sunday, 4 March 2012

Puding Roti Karamel

Resepi ni saya dapat dari seorang teman FB. Bukan tak pernah buat sebelum ni tapi selalu tak konsisten jadi tak jadi... terimakasih pada K.Zu (Zunainah Paiman) yang amat pemurah berkongsi mcm2 resepi yang sedap dan paling pentingnya...menjadi!!! Semoga ALLAH melimpahkan rezeki dan rahmat buat K.Zu dan keluarga.

Resepinya:

3 sudu besar gula (jadikan karamel-saya; masuk dlm loyang panaskan atas api kecil)
4 kpg roti
3 biji telur
2 cawan air suam
1 cawan susu pekat
sdkt esen vanilla

Buat karamel dan ketepikan
Blend roti yg disiat kecil + air suam + susu + vanilla
Dalam bekas lain pukul telur mcm nak buat telur dadar

Tapiskan telur dalam bahan yg kita blend tadi.
Curah perlahan atas karamel....kukus lbh kurang 30-40 minit

Ni pun gambar dari page K.Zu, bila saya buat nak ambik gambar pun tak sempat...selamat!!!!

Salam Ukhwah,

Ni la ayat 4 surah Yusuf dan potongan ayat 39 dari surah Taaha....marilah kita amalkan untuk kesejahteraan seisi alam....insyaAllah.

Surah Yusuf ayat 4:




Surah Taaha ayat 39:

Saturday, 3 March 2012

Ayat Pengasih...mari amalkan.

Alhamdulillah, hari ni hati cukup tenang untuk meneroka tafsir surah-surah al-qur'an. Mata tiba-tiba terpandang surah Yusuf ayat 4 ni...buat aku terkenang cerita lama yang membuatkan aku rasa begitu rapat dengan ayat ini. Masa tu aku bawak seseorang yang rapat dlm hidupku jumpa seorang ustaz atas sebab hubungan suami-isteri yg rasanya sume pun faham lah kan cabaran dan dugaan wanita bergelar 'isteri'. Kami disuruh amalkan surah ni dan alhamdulillah berkat keyakinan dan besarnya fadhilat ayat-ayat al-qur'an banyak yang berubah. Ayat ini juga boleh dibacakan kepada anak2 juga sebagai ayat pelaris berniaga. Korang cari sendiri dalam qur'an ye sebab tak sempat nak upload surah tu kat sini...tafsirnya je.

Surah Yusuf ayat : 4

Maksudnya: Ingatlah ketika Yusuf berkata kepada ayahnya,"Wahai Ayahku, sesungguhnya aku bermimpi melihat sebelas buah bintang, matahari dan bulan kelihatan semuanya sujud kepadaku.

Kemudian sambung, Surah Thaaha ayat : 39
Maksudnya: Dan aku telah melimpahkan kepadamu kasih sayang yang datang dariku, dan supaya kamu diasuh di bawah pengawasanku.